Yogagurun's Blog

Just another WordPress.com weblog

Yogaandning, Pranayama – Vad är det? & Vad är nyttan med pranayama?

leave a comment »

 I många kulturer på vitt skilda ställen på jorden pratar man om andningen, hur viktig den är för vår hälsa. I Sydamerika säger tex urbefolkningen att har du en bra andning håller du dig frisk.

Inom yogan så använder man sig av andningen för att få kontroll och med den styra sina energier inom och utom kroppen. För att få hjälp med detta har man andningsövningar – pranayama övningar som hjälper dig att ta bort det störande sinnet.
För att hantera ditt sinne behöver du hantera prana (energin i kroppen). Flödet av prana är i direkt kontakt med andningen. När sinnet är lungt är andningen lugn och vice versa.

Även om du inte kan tekniken är en första start att betrakta andningen. Inandning är det första vi gör i livet och utandning är det sista vi gör.

Det är andningen som kopplar samman kroppen med prana (energin). Om du är medveten om din andning och andningsrytmen är det den enklaste vägen att starta processen för rening.

Det finns fyra steg av andning:

Inandning – inandning och hålla andan på inandning (eng. inhalation – internal retentions)

Utandning – utandning och hålla andan på utandningen (eng. exhalation – external retentions)

 Att hålla andan efter en utandning renar din prana och tar dig djupare in i meditation än vad du redan är när du mediterar.

Yoga andning, eller pranayama, är läran om andningskontroll. Den innehåller två serier av övningar speciellt avsett att möte kroppens behov och hålla den i en vibrerande hälsa.

Ordet pranayama betyder ju som sagt andningstekniker eller andningskontroll och ursprunget kommer från följande ord: Prana – livskraft eller livsenergi, Yama – disciplin eller kontroll, Ayama – utvidning, återhållsamt, eller utvidgande. Att öva sig att andas och att öppna upp den inre livskraften är inte bara att ta hälsosamma djupa andetag. Dessa pranayamaövningar är ämnade för att hjälpa yogautövare att förbereda sig i sin meditations process.

I vår andningsprocess, andas vi in syre in i vår kropp, detta syre går in i vår kropp och igenom kroppens system i en form av energi för att ladda våra olika kroppsdelar. Sedan andas vi ut koldioxid och tar bort giftigt avfall från vår kropp. Genom pranayamaövningar behåller vi syre och koldioxidbalansen. Att absorbera prana genom andningen länkar samman vår kropp, vårt sinne och vår ande.

Ibland när livet är fullt av stress då tenderar vi att ignorera vår andning och den blir snabb och ytlig eller så får man störningar i andningen. Eftersom vi bara använder en del av våra lungor får vi mindre syre i kroppen och det kan leda till olika komplikationer, hjärtsjukdom, sömnproblem och trötthet är bara några av syrebristens effekter.

Den negativa energin av att vara rastlös och orolig pga att du andas fel leder till lägre nivå av prana –livsenergi i kroppen. Genom att öva djup och systematisk andning genom pranayama laddar du kroppen med livsenergi. Detta är de fyra stadierna av Pranayama:
Arambha – det första stadiet där personens intresse i pranayama är uppväckt.
Ghata – stadiet där de tre sariras (kropparna) går samman för att som ett hölje över själen. De tre sariras är gross, subtle och causal. (jag har lärt mig detta på engelska så ingen översättning här).
Parichay – stadiet där yogin upplever pranayamakunskapen.
Nispatti – stadiet där yogin går bortom sin fysiska kropp and blir ett med den allrådande (eller Gud).

 Det finns olika pranayamaövningar som jag kommer att skriva mer om i ett annat inlägg.

Vad är då nyttan med Pranayamaövningar?
Att andas är en normal del av vårt liv, även om vi inte alltid tänker på andningen. Den är autonom (det autonoma nervsystemet), det fungerar även om vi inte tänker på det. När och varför behöver vi då lära oss yoga andning? Här kommer lite exempel på nyttan med andningen. Pranayama lär oss det rätta sättet att andas. Vi har blivit vana att andas från bröstet där vi endast använder en liten del av lungorna för att vi inte vet att det är ohälsosamt och ett onaturligt sätt att andas och detta kan leda till komplikationer. Med yogisk andning, ökar vi kapaciteten av våra lungor, vi tillför mer syre som gör att kroppen fungerar bra. Vi lär oss också att andas långsamt och djupt – det rätta sättet att andas. Eftersom pranayama minskar gifter och kroppsavfall från vår kropp så hindrar det oss från att dra på oss sjukdomar. Pranayama hjälper matsmältningen för genom att andas rätt kommer din matsmältning och hälsa att förbättras. Pranayama stärker koncentrationen och vårt fokus, bekämpar stress och gör att kroppen blir avslappnad. Att kontrollera andningen resulterar också i en klarhet, ett lugn och frid i sinnet. Genom pranayama så får du bättre självkontroll då du genom att koncentrera dig kan hantera humörsvängningar/ditt temperament och reaktioner bättre. Sinnet kan fungera bättre för att undvika argument och fel beslut. Självkontroll verkar inte bara på sinnet utan verkar också på din fysiska kropp. Inte att förglömma leder pranayama till en spirituell resa genom en avslappnad kropp och ett avslappnat sinne.

Men pranayama ska inte påtvingas eller göras utan korrekt förberedelse för det kan leda till nervöst sammanbrott utan det ska vara en del av processen i yoga. Andningskontroll är en andlig övning av att rensa sinnet och kroppen och det är viktigt att man gör det på rätt sätt och med rätt guidning och förberedelse.

En bra start som jag brukar säga till mina yogis är att de kan börja tänka på andningen och observera den. Hur gör man då det? Jo, ställ dig frågor som: Hur andas jag nu när jag blir upprörd eller nu när jag är lugn hur är min andning då och nästa steg, vad händer om jag justerar andningen när jag är upprörd, hur påverkar det min kropp?

Namaste Linda

 
Annonser

Written by yogagurun

1 april, 2010 den 2:35 e m

Publicerat i Yoga

Tagged with , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: