Yogagurun's Blog

Just another WordPress.com weblog

Uppdelad andning/meditation för energi

leave a comment »

I går kväll hade jag en yogaklass där vi använde oss av denna meditation. Jag tog upp den för att jag sg att deltagarna var i stort sett tömda på energi. Deras energifält var svagt – jag ser det som ljus runt kroppen. Under meditationen så mässade jag mantrat för dem för att underlätta då det var första gången de gjort den. Jag kunde se att efter ca 5 minuter att deras energifält, som jag ser som ljus, ökade i styrka och blev starkare. Jag upplever dennna ”övning”  som oerhört effektiv.

I början när man gör dessa pranayama övningar så kan man bli yr och känna att man inte orkar riktigt men fortsätt och var enträgen i övandet och helt plötsligt så har det lossnat för dig och du upplever total bliss och en frihet. Tappar du motivationen så tänk på det att det kommer en tid då du riktigt kan njuta så fortsätt med övningen. Jag skulle dock rekommendera att göra den med en yogalärare och inte sitta hemma själv om man inte är van vid sådana här övningar.

Denna meditation ger dig ny kraft och energi. Den kan snabbt göra att ditt mentala eller känslomässiga tillstånd förändras.

Denna panayama/andningsövning gör du sittande i lätt meditationsställning (korslagda ben). Du sitter i böneställning md händerna. (titta på bilden i inlägget) Mudra: Pressa handflatorna mot varandra och håll händerna i höjd med hjärtat. Fingertopparna ska peka uppåt mot taket.

Gör så här:
Andas in och ut genom näsan och när du andas ska du pumpa med naveln och när du andas in åker magen ut, och när du andas ut åker magen in. Alltså in -ut, ut -in. Ju mer du pumpar desto mer energi kommer du att bygga upp. En andningscykel (inandning och utandning) ska ta ca 7-8 sek (alltså en sekund per andetag).

Du upprepar mantrat Sa Ta Na Ma, fyra stavelser = en för varje andetag. Du säger mantrat på inandning och utandning.

SA- betyder födelse eller oändlighet
TA-betyder liv eller tillvaro
NA-betyder död eller fullbordan
MA betyder återfödelse

Andas in stötvis i fyra andetag i kraftfulla ”sniffningar”, pumpa ut med naveln och fyll lungorna med luft. Mässa mantrat Sa Ta Na Ma i huvudet och ha ögonen slutna och fokusera på ”tredje ögat” (mitten av pannan).

Andas derefter ut i kraftfulla ”sniffningar” och töm lungorna på luft. Mässa mantrat Sa Ta Na Ma i huvudet i fokusera på ”tredje ögat”.

När du avlutar:
Andas in och håll andan och pressa handflatorna hårt mot varandra så att du spänner hela kroppen. Håll 10 sekunder. Andas ut och slappna av och gör det sedan två gånger till (totalt 3 ggr).

Tid 3-11 minuter.

Annonser

Written by yogagurun

11 november, 2010 den 1:39 f m

Publicerat i Yoga

Tagged with , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: